mandag den 30. januar 2012

Skøn sort alunrod

Jeg elsker de mørkløvede stauder og dem der har været i min planteskole vil vide at jeg havde mange sorter af både alunrod (Heuchera) og sankthansurt (Sedum) i den mørke farve. 


Heuchera 'Blackout' blev patenteret i 2008 og kom på marked for nogle år siden. Den har kulsorte blade som er blanke - bladene ser nærmest ud som om man har lakeret dem. Det skinnede look kommer mest til udtryk når planten står i sol/halvskygge. Sorten er ret stor og har store blade når den trives - bliver med blomst ca. 60 - 70 cm høj. Blomsterne er hvid-creme og små, men sorten er blomsterrig og blomstrer det meste af sæsonen. Den trives allerbedst i sphagnum og holder af en rimelig fugtig jord. Hvis din jord tørrer for meget ud vil den have det bedst i et skyggefuldt bed. Som alle andre Heuchera kan den også fint dyrkes i potte og den kan pifte ethvert sommerblomst arrangement op. På billedet er den sat sammen med hvide sommerblomster.  

Heuchera 'Blackout' med hvide sommerblomster ( Bacopa ' Snowflake',  Euphorbia 'Diamond Frost' og Petunia)




5 kommentarer:

  1. Det er et flot arrangement. Den Heuchera kunne jeg godt tænke mig.

    SvarSlet
  2. De mørkløvede planter er jeg også fascineret af, men har desværre ikke ret mange - endnu.
    Alunroden kommer da også rigtig til sin ret, når den er plantet sammen med de hvide blomster, flot :-)

    SvarSlet
  3. Uha, jeg ved nu ikke rigtig med de mørkløvede. P.t. er det en farve jeg ikke rigtig har vænnet mig til andet end hos tulipaner. Jeg er mere begejstret for Heuchera Key Lime Pie :o))

    SvarSlet
  4. Jeg er vældig glad for de mørkløvede, og har selv Heuchera Palace Purple - Blackout ser dog mørkere ud, så det var måske en ny plante til min laaaange ønskeliste...
    Hvor er det bare et skønt billede du har øverst på siden. Jeg er forelsket!!
    Havehilsener fra Anette / Tante Tulle

    SvarSlet
  5. @lavendelfryd- De mørke farver er noget man skal lege med og det er et fantastisk legetøj, som giver helt nye oplevelser og mulighed for vilde sammensætninger. En anden af mine favoritter er absolut de lime grønne, men indenfor Heuchera er man begrænset til skyggefulde områder. Tilgengæld er de helt eminente her.

    @Tante Tulle - Blackout er meget mørkere en Palace Purple og den kan være kulsort helt uden at gå over i dyb lilla. Ja, mit billede øverst kan jeg tage i et andet indlæg - det er et bed jeg har lavet i forbindelse med planteskolen som er super nemt at holde.

    Mange tak for kommentarer til alle

    SvarSlet