torsdag den 14. januar 2016

Bog: Latin for havefolk

Jeg har altid savnet en bog med latinske navne der var relateret til planter. For hvordan er det lige man udtaler det latinske plantenavn helt rigtigt og hvor er det trykket skal lægges. Og hvad betyder det latinske navn. De latinske navne har jo ofte en eller anden relation til planten, som måske kan gøre det nemmere at huske navnet. Det kan fx være ‘augustifolium’ der betyder smalle blade eller ‘cyananthus’ der betyder med blå blomster.















Forleden opdagde jeg at haveselskabet havde denne bog i deres webshop, og så ovenikøbet på udsalg til 200 kr for medlemmer.











Det er en virkelig fin bog, smukt opsat og illustreret med fine gamle tegninger. Der er forklaring til over 3000 plantenavne, krydderet med lidt planteportrætter ind imellem. Endvidere er der kort beskrivelse af naturvidenskablige personer der har indsamlet, beskrevet og klassificeret planter gennem tiderne.






 




Eneste anke er at den benyttede tekststørrelsen er ret lille, og skriftfarven er grå. Selv med læsebriller kan det til tider være en udfordring. Tænk at jeg skulle skrive det.


Bogen er oversat fra engelsk.




5 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Jeg har også købt den - selv om jeg på ingen måde går op i det med at kunne navne. Heller ikke på latin. Men den har givet mig en indføring i logikken bag betegnelserne som gør, at jeg er blevet bedre i stand til at afkode hvad det er for en plante jeg har foran mig og hvilke kvaliteter den har. Så jeg har da allerede brugt en del timer med bare at sidde at bladre i den - og i øvrigt se på de smukke illustrationer.
    Vejret er i hvert fald til boglæsning under et varmt tæppe. Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik. Tak for din kommentar :-). Skønt at du også har haft glæde af bogen, og at der er mange måde at bruge bogen på. Den er som du siger dejlig bare at sidde og bladre i og se på de smukke illustrationer. Det var også derfor jeg syntes den skulle have et ord med på vejen. Jeg blev overrasket over hvor fin den bog er.
      Hyg dig under det varme tæppe. Mange hilsner Marianne

      Slet
  2. Bogen ser æstetisk tiltalende ud,selvom skriften åbenbart godt kunne være mere imødekommende. Forleden stødte jeg sjovt nok på omtale af The Naming of Names af Anna Pavord om nogenlunde det samme emne. Den ser også spændende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Tak for din kommentar :-). Jeg kender ikke den bog du omtaler, men jeg vil da lige tage en tur på nettet og se hvad det er for en bog. Tak :-). Mange hilsner Marianne

      Slet
  3. Jeg har også anskaffet mig bogen. Jeg går ikke så meget op i navne, men må indrømme, at det mange gange nu alligevel er en fordel med de latinske navne.
    Mvh
    Lene Jensen Bedstemorshave

    SvarSlet